Home            Goochelshow         Workshop goochelen        Themashows        Gratis werkboeken            Contact

Op veel basisscholen wordt volop aandacht besteed aan de
Kinderboekenweek, het jaarlijkse evenement dat het lezen onder
kinderen stimuleert. Ook goochelaar Michel vindt lezen belangrijk en
maakt daarom elk jaar een speciale Kinderboekenweekshow. In 2016:
Goocheltrucs uit grootmoeders tijd
!

Wilt u de leerlingen op uw school verrassen met deze knettergekke
Kinderboekenweekshow? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Kinderboekenweek 2016: Oma's en opa's - Voor altijd jong!
De Kinderboekenweek 2016 duurt van woensdag 5 t/m zondag 16 oktober. Het
thema is Oma's en opa's - Voor altijd jong!. Grootouders spelen een belangrijk
rol in het leven van kinderen. Ze staan dan ook centraal in talloze kinderboeken.
De bekende kinderboekenschrijver Dolf Verroen schreef het
Kinderboekenweekgeschenk; Oorlog en vriendschap. Dit geschenkboek krijg je
cadeau bij besteding van minimaal 10 euro aan kinderboeken.

Kinderboekenweekvoorstelling
Goocheltrucs uit grootmoeders tijd is een goochelshow die aansluit bij het thema van deze Kinderboekenweek. In dit programma vertoont schoolgoochelaar Michel klassieke trucs als balletje-balletje, het ringenspel en de zwevende goochelstok. Oude magie in een nieuw jasje, maar ook nieuwe magie in een oud jasje. Alledaagse attributen van nu veranderen namelijk in veelgebruikte voorwerpen van vroeger. Een mobiele telefoon, hoe zag die er 60 jaar geleden uit? Of bestond die toen nog helemaal niet?

Naast al het goochelspektakel worden er ook verhalen verteld. Verhalen over Michels opa, die hem zijn eerste goocheltrucs leerde. En verhalen over Michels oma, die altijd pannenkoeken bakte als hij kwam logeren. De goochelaar praat over de verschillen tussen vroeger en nu, en hij legt de kinderen uit waarom het belangrijk is dat je vaak op visite gaat bij je opa en oma.

Download het meest recente werkboek over de Kinderboekenweek - inclusief magische boekenlegger!

Promoten van de Nederlandse taal
Michel is een taalmens. Iedereen die hem in actie heeft gezien kan dat beamen. Hij is dol op woordspelingen en goochelt veel met woorden. De invloed van het Engels op het Nederlands is Michel een doorn in het oog. Kinderen die tijdens de show "What the fuck" en "Oh my God" zeggen lopen dan ook een verhoogd risico om uit het publiek gekozen te worden en mee te moeten helpen met een goochelact. Uiteraard met een knipoog.

Huur de Kinderboekenweekgoochelaar in
Het Kinderboekenweekprogramma is te boeken in de maanden september en oktober. De show wordt veel geboekt door basisscholen, maar ook bibliotheken en boekwinkels nodigen Michel in deze periode uit. De voorstelling is een ideale openings- of afsluitingsact van de Kinderboekenweek. Informeer naar de mogelijkheden.

Over de Kinderboekenweek
De Kinderboekenweek bestaat sinds 1955. Bij besteding van een bepaald bedrag aan kinderboeken, sinds 2006 is dat 10 euro, krijg je bij participerende boekhandels het Kinderboekenweekgeschenk cadeau. Dat boek is een uitgave van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) en wordt elk jaar door een andere schrijver geschreven.

Boeksuggesties
Bij elke editie van de Kinderboekenweek wordt een aantal boeken aanbevolen; de zogeheten kerntitels. Deze boeksuggesties sluiten perfect aan bij het thema.

Bol.com-partnerprogramma?

Groep 1 en 2
- De beste, geweldigste, meest fantastische opa's ter wereld van Jan Paul Schutten en Kees de Boer;
- Mijn opa in het donker van Stefan Boonen en Marja Meijer;
- Mijn oma is een ooievaar van Alice Hoogstad;
- Zing mee met opa en oma van Harmen van Straaten en Karin Bloemen;
- Boer Boris gaat naar oma van Ted van Lieshout en Philip Hopman.

Groep 3 en 4
- Op avontuur met oma van Annemarie Bon en Heleen Brulot;
- Pas op, opa! van Vivian den Hollander en Saskia Halfmouw;
- Een kus van mij van Aag Vernelen en Ivan & Ilia;
- Mijn oma is ineens heel anders van Sybille en Jurgen Reckhoff;
- Keteltje. Op pad met Prins Opa van Jeska Verstegen.

Groep 5 en 6
- Joris en de geheimzinnige toverdrank van Roald Dahl en Quentin Blake;
- De oma van de oma van mijn oma van Marc ter Horst en Eliane Gerrits;
- De verdwenen oma / Oma verdacht van Mieke ten Hooft, Marja Meijer en Els Vermeltfoort;
- Sammie en opa van Enne Koens en Kees de Boer;
- Jubelientje en de hoed van Oma Blootje van Hans Hagen en Philip Hopman.

Groep 7 en 8
- Tonje en de geheime brief van Maria Parr en Heleen Brulot;
- De wraak van Knor van Tosca Menten en Elly Hees;
- De rode zwaan van Sjoerd Kuyper;
- Hoe ik mijn opa vond en alles anders werd van Gertrud Jetten;
- Familiegeheim van Caja Cazemier en Martine Letterie.

Links | Sitemap | Facebook | Twitter

Kinderboekenweek